Ayrılma Anksiyetesi Bozukluğu Nedir?

Ayrılma Anksiyetesi Bozukluğu ya da diğer adıyla Ayrılma Kaygısı Bozukluğu kişinin gelişim sürecine uygun olmayan, bağlanılan kişiden (anne, baba, yakın bir aile ferdi vb.) ayrılmayı düşününce bile kişide yoğun strese ve korkuya sebep olan anksiyete bozukluğudur. Ayrılma anksiyetesi belirtileri olarak değerlendirilebilecek aşağıdaki belirtilerden  en az 3 tanesinin sürekli veya çoğunlukla kişide var olup olmaması ayrılma kaygısı bozukluğu tanısı konulup konulmamasında etkilidir :
❖    Kişi evden veya bağlanılan kişiden ayrılmayı düşündüğünde ya da bunu deneyimlediğinde yoğun ve devamlı stres yaşar.
❖    Kişi bağlandığı kişinin başına gelebilecek hastalık, yaralanma, kaza veya ölüm olasılığını sık sık düşünür ve bu konuda çok yoğun endişe hisseder.
❖    Kişi, kendisinin bağlandığı kişiden ayrılmasına sebep olabilecek kaçırılma, hastalanma, kaza geçirme olasılıklarını sık sık düşünür ve bu konuda yoğun endişe hisseder
❖    Kişi ayrılma korkusundan dolayı evden çıkmayı, okula-işe gitmeyi devamlı olarak reddeder ya da bu konularda oldukça isteksiz davranır.
❖    Kişi yalnız kalmak veya bağlandığı kişiden uzakta kalmak konusunda devamlı ve oldukça yoğun bir korku yaşar, bu konularda isteksiz davranır.
❖    Kişi bağlandığı kişiden ayrı uyumayı reddeder veya bu konuda oldukça isteksiz davranır.
❖    Ayrılma teması içeren kabuslar kişide devamlı olarak gözlemlenir.
❖    Kişi, bağlandığı kişiden ayrılmak durumunda kaldığı zaman ya da bunu düşündüğü zaman baş ağrısı, karın ağrısı, mide bulantısı ve kusma gibi fiziksel semptomlar gösterir.

ayrılma anksiyetesi nedir, tedavisi, belirtileri nelerdir, ayrılma anksiyetesi

➢    Ayrılma anksiyete bozukluğu tanısının konulması için çocuklarda ve ergenlerde  bu belirtilerin en az 4 hafta boyunca, yetişkinlerde ise 6 ay boyunca görülmesi beklenir.
➢    Ayrılma anksiyetesi genellikle, kişinin günlük hayatını ve iş-okul hayatını olumsuz etkiler. Ayrıca kişinin hayatını olumsuz etkileyecek seviyede  yoğun strese ve kaygıya sebep olur
➢    Ayrılma anksiyete bozukluğu, her yaşta olabilmekle beraber, genellikle çocukluk döneminde ve ergenlikte gözlemlenir. Ancak, 20’li yaşlardan sonra gözlemlenen Yetişkin Ayrılma Anksiyetesi bozukluğunun da toplumda sık gözükebileceği belirtilmektedir. Dolayısıyla, Ayrılma Kaygı Bozukluğu çocuk dönemine özgü bir bozukluk değildir ve çocuklukta başlayan ayrılma anksiyetesi yetişkinlik döneminde de sürebilmektedir (Carmassi et all., ty.).
➢    Ayrılma kaygısı bozukluğu vaka örneği, yetişkinlerde  büyük değişikliklerle (taşınma, evlenme vb.) baş etmede zorluk yaşama şeklinde de görülebilir. Ayrıca çocuklardan farklı olarak, yetişkinlerde fiziksel semptomlar yerine bilişsel ve duygusal semptomlar daha sık görülür (Carmassi et all., ty.).
➢    Ayrılma anksiyetesi olan yetişkinlerde, bağlanılan kişi ile  sık sık telefon görüşmesi yapma ihtiyacı ve hayatında değişmeyen, sabit  rutinler oluşturma ihtiyacı görülebilir.
➢    Ayrılma anksiyetesi çocukluk döneminde genellikle okul çağına gelen çocuklarda ortaya çıkar. Eğer çocuğunuz okul öncesi;
●     Uyku problemi çekiyorsa
●     Eskisinden daha sinirli, alıngan davranıyorsa
●    Evde çok uyumlu bir çocuk olmasına rağmen okulda içe kapanık veya kavgacı bir tavır sergiliyorsa
●    Okula giderken baş ağrısı, mide bulantısı, karın ağrısı yaşıyorsa
●    Okula gitmemek için direniyor ve okul sabahları hastalanıyorsa
   çocuğunuzda ayrılma anksiyetesinden kaynaklanan okul fobisi olabilir.  Okul fobisi, okul korkusundan daha uzun sürelidir ve çocuk üzerinde daha yoğun bir strese yol açar.

ayrılma kaygısı bozukluğu nedir, ayrılma anksiyetesi nedir

➢    Ayrılma anksiyetesi birçok çocukta görülebilmekle beraber , alacağınız psikiyatrik veya psikolojik yardım ile çözülebilmektedir. Tedavi edilmeyen ayrılma anksiyete bozukluğu, yetişkinlik döneminde panik bozukluğu veya çeşitli ruhsal hastalıklara yatkınlık şeklinde devam edebilmektedir (Carmassi et all., ty.).

Eğer çocuğunuzda ya da kendinizde Ayrılma Anksiyetesi bozukluğu olduğunu düşünüyorsanız tedavi için Ankara’da en iyi psikolog ve psikiyatristleri bünyesinde bulunduran Erdem Ankara Psikolog kliniğine başvurabilirsiniz. Ayrılma kaygısı bozukluğu (DSM 5), belirtileri, tedavisi ve diğer psikolojik ve psikiyatrik rahatsızlıklar için iletişim adreslerimizden bizlere ulaşarak tedavi ücreti, randevu ve en iyi psikolog ve psikiyatristlerden muayene randevusu alabilirsiniz.

Referans:
 Carmassi, C., Gesi, C., Massimetti, E., Shear, M.K., & Dell’Osso,L. (t.y.). Seperation anxiety disorder in the DSM-5 era. Modern Psychopathologies or old diagnoses ? https://pdfs.semanticscholar.org/ac46/75616a5670825d067c2bf6177ecc2409d2a6.pdf adresinden 2019 tarihinde elde edildi.